Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Jooga

Monet mieltävät joogan vain fyysisten jooga-asentojen eli asanoiden harjoittamiseksi, mutta todellisuudessa kyse on moniulotteisemmasta, ikivanhasta ihmisenä kasvun menetelmästä.  Kirjaimellisesti jooga tarkoittaa yhdistämistä, jossa ikään kuin kasaamme kehon, mielen ja hengityksen palapelin yhdeksi toisiaan tukevaksi kokonaisuudeksi. Valtavan kiinnostavaa on huomata, miten kaikki meissä vaikuttaa kaikkeen: mielen reaktiot heijastuvat kehoon ja hengitykseen ja päinvastoin. Edes fyysisen kehomme osat eivät ole toisistaan erillisiä, vaan kytkeytyvät toisiinsa lihaskalvoketjujen muodostaman kokonaisvaltaisen järjestelmän kautta.

Joogan fyysisen asanaharjoituksen tarkoituksena on luoda tasapainoa kehon voimantuoton ja liikkuvuuden välille: vahvistaa heikkoja alueita ja lisätä liikkuvuutta sinne, missä sitä tarvitaan. Kehon linjauksen, lujuuden ja lempeyden tasapainon huomioiva joogaharjoitus voi purkaa virheellisiä liike- ja asentotottumuksia ja opettaa kehotietoisuutta. Parhaimmillaan jooga-asento eli asana on kuin istuin, jota se myös kirjaimellisesti käännettynä tarkoittaa – siinä on hyvä olla ja hengittää.