Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Mindfulness

Mitä?
Mindfulness on menetelmä, jonka pyrkimyksenä on oppia tarkastelemaan meissä itsessämme ja ympäristössämme tapahtuvia asioita tietoisella, avoimen uteliaalla, hyväksyvällä ja myötätuntoisella tavalla. Se on taito, jonka voi oppia säännöllisen harjoittelun kautta. Mindfulnessista käytetään Suomessa yleisesti käsitteitä hyväksyvä ja tietoinen läsnäolo ja tietoisuustaidot.

Miksi?
Mindfulnessin suotuisia vaikutuksia hyvinvointiin on tutkittu paljon, vaikkakin uusia ja aiempien tutkimusten puutteet huomioon ottavia laadukkaita tutkimuksia tarvitaan edelleen.
Säännöllisellä mindfulness-harjoittelulla on todettu olevan monia suotuisia vaikutuksia stressinhallintaan ja palautumiseen: harjoittelu aktivoi parasympaattista hermostoa ja siten rentouttaa, alentaa stressihormonitasoja, sydämen sykettä ja verenpainetta. Harjoittelu vaikuttaa suotuisasti myös psyykkiseen itsesäätelyyn: Se parantaa kykyä kohdistaa ja ylläpitää tarkkaavaisuutta, vahvistaa tunteiden säätelyä ja psykologista joustavuutta.

Kenelle?
Mindfulness-harjoitteiden juuret ovat ikivanhassa buddhalaisessa meditaatioperinteessä, mutta se on uskonnollisista elementeistä riisuttu ja sekulaari hyvinvoinnin edistämisen menetelmä. Nykyään sitä sovelletaan laajasti mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä esimerkiksi työtyhteisöissä ja kouluissa, kivun hoidossa ja kuntoutuksessa sekä osana psykoterapiaa.

Kuuntele Emilian haastattelu Mindfullnesista:

Lyhyt mindfulness-harjoitus: