Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Miksi psykoterapiaan?

Vaikeat elämäntilanteet, kokemukset, muistot, tunteet ja käyttäytymismallit ovat osa meidän kaikkien elämää jossain vaiheessa. Elämän mukanaan tuomia painolasteja voi verrata vaikkapa painavaan selkäreppuun: Mitä pidempään ja suuremman osan päivästä reppua joutuu yksin kantamaan, sen kuormittavammaksi sen paino käy. Psykoterapia alkaa usein tilanteesta, jossa painolasti on kasvanut liian suureksi ja tarvitaan keinoja sen keventämiseen.

Elämän haasteista selviytyäksemme tulemme monesti käyttäneeksi apuna keinoja, jotka ovat toimimattomia tai toimivat hyvin vain lyhyellä aikavälillä. Vältteleminen on yksi tällainen keino. Esimerkiksi ikäviä tunteita aiheuttavia paikkoja ja ihmisiä voi välttää, mutta jos tällaisten paikkojen tai ihmisten kohtaaminen on arjen sujumisen kannalta välttämätöntä, välttelystä tulee vähitellen osa ongelmaa. Tilannetta voi verrata mielikuvaan siitä, että olemme päätyneet syvän kuopan pohjalle, ja ainut käytössämme oleva työkalu on lapio. Psykoterapian yhtenä tehtävänä onkin tehdä meidät tietoiseksi käytössämme olevista selviytymiskeinoista vaikeissa tilanteissa ja laajentaa näiden repertuaaria.

Psykoterapiaan voit tulla koska tahansa kun koet tarvetta kohdata vaikeita asioita, jo ennen kuin tuntuu siltä, että selkäreppu on muuttunut liian painavaksi. Psykoterapiasta voi olla apua varsinkin jos kärsit toistuvasti vaikeista tunteista, muistoista, peloista, fyysisistä oireista tai ristiriidoista ihmissuhteissa. Terapia voi olla avuksi myös yllättävissä kriisitilanteissa tai jos etsit uutta suuntaa elämässä.

Käyttämäni kognitiivisen käyttäytymisterapian menetelmät perustuvat tutkimusnäyttöön niiden vaikuttavuudesta sekä psykologisiin teorioihin. Niistä on tutkitusti apua hyvin monenlaisten oireiden hoidossa. Kognitiivisen käyttäytymisterapian menetelmät ovat osoittautuneet erityisen tehokkaiksi esim. ahdistuneisuushäiriöiden, masennuksen, syömis- ja unihäiriöiden hoidossa, pelkojen ja pakko-oireiden hoidossa, stressiin ja elämäntapoihin liittyvissä ongelmissa ja päihdeongelmissa. Asiakkaan tilanne määrittää psykoterapian keston, joka voi vaihdella tilanteen mukaan aina lyhyestä muutaman intensiivisen tapaamisen jaksosta pidempään, yli vuoden kestävään psykoterapiaan.

Koskaan ei ole liian myöhäistä tulla terapiaan. Nyt on juuri ajoissa.